Social Icons

Pages

Sabtu, 28 Disember 2013

Sistem Fail Pejabat Tapak Bina

Seperti yang kita ketahui terdapat berbagai pihak yang terlibat dalam setiap projek pembinaan. Pihak-pihak ini dikenali sebagai pasukan projek atau 'project stakeholder' yang terdiri daripada pemilik / pemaju, perekabentuk / perunding, kontraktor, pembekal dan sebagainya.

Dalam masa menyiapkan sesuatu projek berbagai dokumen-dokumen* yang diterima dan dikeluarkan. Dokumen-dokumen ini perlu disimpan dengan baik kerana ianya dianggap sebagai rekod projek.

 (*Dokumen-dokumen projek meliputi surat-menyurat, memo, lukisan, laporan yang berkaitan dengan perlaksanaan projek)

Rekod projek tersebut merupakan dokumen rasmi yang akan dirujuk semasa membuat tuntutan bayaran, permohonan lanjutan masa dan semasa menyelesaikan pertelingkahan yang berbangkit.

Olehkerana dokumen-dokumen ini yang banyak dan mengandungi berbagai kandungan yang berbeza maka satu sistem fail yang baik perlu diwujudkan di pejabat tapak bina. Dengan adanya sistem ini semua dokumen-dokumen dapat disimpan dengan baik dan dapat dirujuk semula dengan mudah dan cepat apabila diperlukan. Di bawah ini saya syurkan satu sistem fail yang dikategorikan mengikut perkara / sabjek.  

A : PENTADDBIRAN
  • A1 : PERJAWATAN - semua hal berkaitan perjawatan pegawai penguasa (SO) kontraktor, dan perunding.
  • A2 : CUTI - semua rekod cuti kakitangan kontraktor.
 C : KONTRAK
  • C1 : QS- semua surat menyurat berkaitan ukur bahan
  • C2 : TUNTUTAN - rekod semua tuntutan yang dibuat
  • C3 : BAYARAN - rekod bayaran yang diterima
  • C4 : ARAHAN - rekod arahan, surat dan memo  yang melibatkan perubahan kerja
  • C5 : PPK/PHK - rekod Perintah Perubahan Kerja dan Perubahan Harga Kontrak yang telah diluluskan
  • C6 : LANJUTAN MASA - rekod permohonan dan kelulusan lanjutan masa
D : REKOD BAHAN BINAAN & LOJI
  • D1 : D.O. (DELIVERY ORDER) - semua rekod penerimaan bahan
  • D2 : DELIVERY TICKET - semua tiket penerimaan bahan
  • D3 : LOJI - semua hal berkaitan penggunaan loji
L : SURAT MENYURAT
  • L1: P.P. - semua surat menyurat dengan Pegawai Penguasa (SO)
  • L2 : AKITEK - semua surat menyurat berkaitan kerja akitek
  • L3 : C&S - semua surat menyurat berkaitan kerja struktur dan awam
  • L4 : M&E - semua surat menyurat berkaitan kerja mekanikal dan elektrikal
  • L5 : SUBKONTRAKTOR - semua surat menyurat berkaitan kerja subkontraktor
 M : MESYUARAT
  • M1 : MESYUARAT TAPAK -semua surat jemputan dan minit mesyuarat tapak bulanan
  • M2 : MESYUARAT TEKNIKAL - semua surat jemputan dan minit mesyuarat teknikal dan mesyuarat selain daripada mesyuarat tapak
  • M3 : MESYUARAT SUBKONTRAKTOR - semua surat jemputan dan minit mesyuarat dengan subkontraktor
Q : KAWALAN KUALITI
  • Q1 : PQP - Pelan Kualiti Pembinaan
  • Q2 : RFMA - Request For Material Approval -semua rekod kelulusan bahan
  • Q3 : RFIC - Request For Information Confirmation - semua rekod pengesahan maklumat kerja
  • Q4 : RFI - Request For Inspection - semua rekod pemeriksaan kerja
  • Q5 : NCR - Non Conformance Report - semua rekod ketidakpatuhan
  • Q6 : DAFTAR LUKISAN - daftar semua lukisan yang diterima serta pindaan
  • Q7 : DAFTAR KONKRIT- daftar penerimaan dan kekuatan konkrik
R : LAPORAN
  • R1 : LAPORAN BULANAN - rekod laporan bulanan
  • R2 : LAPORAN AM- rekod laporan selain daripada laporan bulanan
S : KESELAMATAN & KESIHATAN PEKERJAAN
  • S1 : KESELAMATAN - semua surat menyurat dan laporan berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan
Bacaan tambahan

Document Numbering Procedure - oleh All About Document Control

1 ulasan:

  1. Terima kasih atas cadangan sistem fail ini. Saya ingin bertanya, kesemua perkara yg disenaraikan di atas setiap satunya mewakili fail yang berbeza ya?

    BalasPadam

 

Sample text

Sample Text

EMEL SAYA

topikuning@gmail.com

 
Blogger Templates