Social Icons

Pages

Isnin, 25 November 2013

Menggunakan Gmail Sebagai Pusat Komunikasi Pasukan Projek



Gmail adalah perkhidmatan e-mel percuma yang disediakan oleh Google. Ia mempunyai banyak ciri-ciri yang berguna, termasuk penyimpanan maya yang besar (15GB) dan penapis spam yang baik, dan ia boleh disepadukan dengan kalendar dalam talian Google. Ia boleh diakses di mana-mana sahaja dari berbagai peranti (jika anda mempunyai sambungan Internet).  Yang penting, data-data yang disimpan dalam Gmail boleh dikongsi bersama rakan-rakan ataupun ahli pasukan projek. Boleh dikatakan ianya berfungsi sebagai alternatif kepada laman web untuk pasukan projek.

Ciri-ciri istimewa Gmail yang boleh digunakan oleh pasukan projek adalah :

1.       Google Drive – Untuk menyimpan berbagai jenis dokumen pengurusan tapak bina dalam format Docs, Sheet (Hamparan) dan juga Slides (Slaid)

a.       Docs - untuk menydiakan surat menyurat, minit mesyuarat, laporan, permohonan/permintaan dan sebagainya.
b.      Sheets – Hamparan - untuk menydiakan berbagai jadual & senarai
c.       Slides -  Slaid - untuk pembentangan laporan semasa mesyuarat

2.       Foto Google+ -  – untuk menyimpan gambar kemajuan projek
3.       Google Calendar – pengurusan kalendar/jadual - menjadual peristiwa penting seperti mesyuarat tapak, lawatan, pengujian dan sebagainya.
4.       Hangout – Mengadakan mesyuarat/perbincangan/ konferens secara video atas talian

Sekarang, terpulanglah kepada kreativiti masing-masing dalam menggunakan Gmail sebagai pusat komunikasi segala maklumat yang diperlukan untuk mengurus projek pembinaan untuk disiapkan mengikut jadual, kos dan kualiti yang ditetapkan. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

EMEL SAYA

topikuning@gmail.com

 
Blogger Templates